tisdag 8 juli 2014

Vad hände sedan sist?

Ja, egentligen hände inte så mycket här på själva bloggen. Dels beror det på, att jag fick en massa annat att göra och dels på, att "Samtal om Aikido" på något vis ännu aldrig riktigt kommit igång.

Nu har jag emellertid tänkt, att mitt bloggtema är en aning för begränsat - och kunde utan vidare kompletteras med inslag av sådan art, som i sig på ett naturligt och traditionellt sätt har anknytning till budoträning och -utövning. Jag tänker här först och främst på olika former av geido, som målning, kalligrafi och keramik, men även på grönsaksodling, vegetarisk och vegansk matlagning, samt brödbak.
Som de flesta budoutövare säkert känner till, var till exempel Miyamoto Musashi inte bara bra på svärdhantering, utan också framstående som skulptör och målare. O-sensei Morihei Ueshiba ägnade sig på sidan om Aikido också intensivt åt växtodling och kalligrafi - och hans spirituelle mentor Onisaburo Deguchi, som på sin tid var en av de ledande personerna inom den synkretistiska Omoto-rörelsen, älskade att syssla med keramik och tyckte, att konst och konsthantverk var viktiga komponenter i strävan för en vackrare och bättre värld.

Dessutom kommer denna block att ha inslag av filosofiska ämnen, som traditionell ashtanga yoga (raja yoga enligt Patanjali), daoism och mahayana buddhism - dvs. allt sådant som jag sedan tidig ungdom är intresserat av.

Jag hoppas, att mina vänner och jag härmed får ett forum för ett intensivt framtida tankeutbyte.

2 kommentarer:

  1. Hej min Goda Vän- och Inspiratör Peter!

    Kul att bloggen får liv.

    Ja, vad finns att sägas? Det kanske inte hänt så mycket här i bloggen men USB-minnet med över tusen sidors brevkorrenspondens mellan tre Budo-Bröder (lärare/elever) som ständigt ligger i min ficka, och som bara väntar på att få sammanställas till något mer inbundet vittnar sannerligen inte att du varit på latsidan under de år loggen fick ligga och mogna inför kommande bloggtillväxt. I kölvattnet av ditt engagemang och forskning landade ett antal frön i Gingris bördiga jord där bland annat Borås BudoSkola, -Tsunemori Aikido och -YogaKlostret slått rot och börjat gro.

    Givetvis kommer det snart några frågor, men Frida ropar från Kloterträdgården att dagens mungbönsgryta är klar.

    Kram
    Din Broder och Vän
    Robert

    SvaraRadera
  2. Ok, tillbaka efter en hälsobringande måltid...

    Här kommer några frågor som kanske går in i varandra;
    1. Vad skiljer en Geido med något som inte är en Geido?
    2. Vad förenar tillverkningen av en skål, bakningen av ett bröd med att utöva Budo?
    3. På vilket vis kan konst och -konsthantverk bidra till en vackrare och - bättre värld?
    4. Är det skillnad på konst och konst?

    Bugande hälsningar
    Robert

    SvaraRadera