tisdag 24 augusti 2010

Samtal om Aikido

Hej vänner!

Nu har jag alltså med Rebeckas och Kristins ovärderliga hjälp försökt att etablera en "ämnesblogg" om Aikido. Arrangemanget är först och främst tänkt som en ersättning för en intervju som Matthias Rezac nyligen ville genomföra med mig. Efter lite resonemang tyckte vi båda att det skulle kunna bli intressantare om vi lade upp det hela i form av samtal, där fler personer är involverade. Alla intresserade är alltså välkomna att fråga och kommentera - och eventuellt svara på frågor från mig själv. Jag tycker att det är väldigt trevligt att Matthias initierade detta samtal, och hoppas att vi alla skall ha den bästa nyttan av det!

Hälsningar
Peter

3 kommentarer:

  1. Hej Peter :o)! YES, YES bra initiativ!!!
    Känner ingen i min aikidokrets som med hängivenhet varit med under så lång tid och forskat så mycket i Aikidons idéhistoria. Kommer med all säkerhet bli en intressant och lärorik resa för oss alla. Ska berätta om din blogg för min kära Yoga-Frida, Aikidovänner i Fristad Aikidoklubb och hoppas att alla försöker tömmer sin bägare, plockar fram det nyfikna barnet och tar tillfället i akt att ställa alla små-, stora-, kanske till synes självklara frågor som hör aikido och livet till.
    Varma hälsningar!
    Robert Martinsson

    SvaraRadera
  2. Härligt Peter! Här kommer då några första frågor:

    Hur kommer det sig att du intresserade dig för östasiatisk filosofi och så småningom hamnade på aikido. Du är ju trots allt uppvuxen i en tid och på en plats där jag tror att asiatisk kultur inte hörde till vanligheterna.
    När kom du egentligen i kontakt med aikido för första gången och hur gick det till?
    Många varmt hjärtliga hälsningar
    Matthias Rezac

    SvaraRadera
  3. Hej igen Peter!
    För några veckor sedan diskuterade vi hur man skulle kunna tolka tecknet för AI i AIKIDO och trots att jag tränat i över 20 år gav du mig något nytt i kunskapsväg. Vore inte detta forum ett ypperligt ställe att presentera denna tecken studie? (Tyvärr har jag inte kommit på hur man skall infoga bilder i kommentarfältet.)
    MVH Matthias

    SvaraRadera